SP Socjoterapia i praca z grupą
Cel studiów
Celem studiów jest wyposażenie uczestników w zaawansowane, praktyczne umiejętności pracy z grupą podopiecznych wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W ramach studiów interaktywnie zostaną przekazane informacje na temat ludzkiego zachowania oraz tego, co działa i co nie działa w pracy z grupą. Program studiów uwzględnia wiele przydatnych umiejętności, które mogą zostać wykorzystane w pracy i życiu prywatnym. Znajomość odpowiednich technik pozwoli absolwentom szybciej reagować na trudne sytuacje i uniknąć niepotrzebnych konfliktów w grupie.
Podczas studiów zaprezentowane zostaną nowatorskie ujęcia wypróbowanych metod pracy. Dzięki temu, uczestnicy mają możliwość zdobycia specjalistycznych umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w przedszkolach, szkołach, i placówkach, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. Dodatkowo zajęcia socjoterapeutyczne i grupowe o charakterze opiekuńczo – wychowawczym, resocjalizacyjnym, terapeutycznym lub psychoedukacyjnym mogą być prowadzone w placówkach realizujących działalność z zakresu pomocy społecznej oraz podległych Ministerstwu Sprawiedliwości, Ministerstwu Zdrowia lub też organizacjom pozarządowym.
Absolwent studiów podyplomowych będzie wyposażony w wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu diagnozy procesów grupowych, planowania i realizowania zajęć socjoterapeutycznych, kierowania grupą podopiecznych oraz ewaluacji oddziaływań pedagogicznych podejmowanych wobec grupy.
Podczas studiów zaprezentowane zostaną nowatorskie ujęcia wypróbowanych metod pracy. Dzięki temu, uczestnicy mają możliwość zdobycia specjalistycznych umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w przedszkolach, szkołach, i placówkach, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. Dodatkowo zajęcia socjoterapeutyczne i grupowe o charakterze opiekuńczo – wychowawczym, resocjalizacyjnym, terapeutycznym lub psychoedukacyjnym mogą być prowadzone w placówkach realizujących działalność z zakresu pomocy społecznej oraz podległych Ministerstwu Sprawiedliwości, Ministerstwu Zdrowia lub też organizacjom pozarządowym.
Absolwent studiów podyplomowych będzie wyposażony w wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu diagnozy procesów grupowych, planowania i realizowania zajęć socjoterapeutycznych, kierowania grupą podopiecznych oraz ewaluacji oddziaływań pedagogicznych podejmowanych wobec grupy.
Czas trwania i forma studiów
2 semestry
Forma zajęć ma charakter interaktywny. Program zajęć przede wszystkim składa się z warsztatów i treningów. Zajęcia odbywać się będą w: soboty i niedziele. Praktyki zapewnione przez organizatorów studiów podyplomowych w wymiarze 30 godzin odbywać się będą w niektóre piątki (przed zjazdami). Praktyki mogą być również zorganizowane przez uczestników we własnym zakresie.