fbpx Terminy i opisy warsztatów LID 2017 | Jakość Kształcenia
-A A +A

Terminy i opisy warsztatów LID 2017

Baner LID

Laboratorium Inicjatyw Dydaktycznych 2017 - II edycja

Laboratorium Inicjatyw Dydaktycznych to cykl warsztatów prowadzonych przez i dla nauczycieli akademickich. W ubiegłym roku akademickim miała miejsce jego pierwsza edycja. Zajęcia Laboratorium pozwalają dydaktykom-praktykom dzielić się swoimi doświadczeniami, opowiadać o stosowanych przez siebie metodach i inspirować do sięgania po nowatorskie narzędzia i metody.

W pierwszej edycji odbyło się dziewięć warsztatów (każde zajęcia prowadził kto inny) i zebrały one bardzo pozytywne opinie. Zainteresowanie było na tyle duże, że każdy z Prowadzących poprowadził swoje zajęcia dwukrotnie. Zachęceni takimi reakcjami środowiska akademickiego, rozwijamy Laboratorium i w roku akademickim 2016/2017 proponujemy aż 15 warsztatów.

Wszystkie będą się odbywać we środy, w godzinach 9:00 – 12:00, w sali F16 na Wydziale Chemii.

Styczeń:

  • 11.01.2017 - Relacja mistrz-uczeń… O tutoringu na uniwersytetach - dr Agnieszka Kowalkowska, Wydział Biologii

Jak uczyć studentów? Czy jest możliwa relacja mistrz-uczeń? Jak być mistrzem-tutorem, który towarzyszy, wspiera, wyznacza szlak naukowych poszukiwań studenta? Jak tworzyć twórczą atmosferę współpracy naukowej? Czy masz cechy tutora? Co to jest tutoring rozwojowy, naukowy, coaching?

  • 18.01.2017 - 1000 spraw na raz – o wyznaczaniu celów i porządkowaniu różnych aktywności za pomocą metod coachingowych - dr Agnieszka Kowalkowska, Wydział Biologii

Na warsztacie poznasz czym jest coaching, rodzaje coachingu, w jakich sytuacjach coach może Ci pomóc. Poznasz ćwiczenia coachingowe służące określaniu celów zawodowych oraz wyznaczania priorytetów Twojej aktywności.

Warsztat może Ci pomóc wyznaczyć cele zawodowe i spojrzeć z dystansem na obszary Twojej działalności. Ćwiczenia coachingowe mogą być także użyteczne w Twojej pracy ze studentami. Wykorzystywane metody coachingowe są zgodne z kompetencjami International Coach Federation (ICF). Strona www autorki: www.wieleopcji.pl

  • 25.01.2017 - Gamifikacja jako sposób na zwiększenie motywacji do nauki - dr hab. J. Mytnik, prof. nadzwyczajny i Dr W. Glac, Wydział Biologii

Jak stworzyć kurs, by studenci mieli motywację do pracy? Można zaprojektować go tak, by przypominał swoją strukturą wciągającą grę, w której student staje się graczem, a zadania misjami, za które zamiast ocen otrzymuje wirtualne dobra. A wszystko to w oparciu o wyniki badań nad neurobiologicznym podłożem procesów motywacyjnych oraz uczenia się i pamięci.

Luty:

  • 22.02.2017 - Aktywizacja studentów podczas zajęć jako wyzwanie dydaktyki akademickiej XXI wieku - dr Aleksandra Wierucka, Wydział Filologiczny

Ze względu na obniżający się poziom wiedzy i aktywności studentów wykładowcy muszą poszukiwać nowych sposobów zainteresowania młodych ludzi prezentowanymi podczas zajęć treściami. Wykład i warsztaty w ramach LID mają na celu przedstawienie prostych mechanizmów aktywizujących studentów podczas zajęć, za czym idzie podjęcie przez nich refleksji nad poznawanym materiałem.

Marzec:

  • 01.03.2017 - Ocenianie efektów kształcenia - dr Ryta Suska-Wróbel, Wydział Biologii

Zajęcia poświęcone namysłowi nad ocenianiem i jego rolą w kształceniu samodzielności studenta.  Poszukamy związków między efektami kształcenia, realizowanym materiałem i wystawianymi ocenami. Uczestnicy będą mieli możliwość skonstruowania narzędzi umożliwiających ocenianie wybranych kompetencji.

  • 08.03.2017 - Neurodydaktyka w praktyce akademickiej - dr hab. J. Mytnik, prof. nadzwyczajny i Dr W. Glac, Wydział Biologii

Dla wszystkich nauczycieli, którzy zainteresowani są praktyczną wiedzą z zakresu neurobiologii koncentracji uwagi, motywacji, uczenia się i pamięci przydatną w procesie uczenia

- Podstawy funkcjonowania mózgu w kontekście uczenia się (neurobiologiczne podłoże koncentracji uwagi, motywacji oraz uczenia się (warunkowania) i pamięci w kontekście edukacji akademickiej).

- Uczenie się jako w kontekście procesów takich jak motywacja oraz  koncentracja uwagi i ich związek ze wzbudzeniem emocjonalnym. Rodzaje aktywności wzmagających te procesy jako sposób na poprawę efektywności uczenia się.

- Praktyczne rozwiązania z przykładowymi aktywnościami stosowanymi w czasie zajęć wspomagającymi procesy koncentracji uwagi, motywacji oraz uczenia się i pamięci u uczniów.

  • 15.03.2017 - Zalety stosowania mnemotechnik, czyli jak pomóc studentom się uczyć - dr M. Czerwicka, Wydział Chemii                               

Problemem wielu studentów jest brak umiejętności uczenia się. Proponowany cykl zajęć poświęcony będzie najbardziej efektywnym technikom pamięciowym takim jak metody skojarzeniowe (pałac pamięci, łańcuchowa metoda skojarzeń), akronimy, wierszyki czy mapy myśli oraz możliwościom ich zastosowania w nauczaniu studentów. Jednym z przykładów skutecznego przekazu przygotowywanego w oparciu o mnemotechniki są reklamy. Dlaczego nie wykorzystać podobnych metod do przedstawiania wzorów, reguł czy wyjaśniania teorii lub zjawisk? Dzięki wspomaganiu się technikami pamięciowymi możemy przekazywać informacje w sposób bardziej przystępny i zrozumiały dla studentów ale także motywować ich do myślenia i wywoływania skojarzeń, które pomagają zapamiętać i/lub zrozumieć poznawane zagadnienia Wstęp teoretyczny zostanie uzupełniony prezentacją własnych doświadczeń związanych z przygotowywaniem i prowadzeniem zajęć przeznaczonych dla studentów Wydziału Chemii.

Zapraszam do udziału w warsztatach poświęconych analizie konkretnych przykładów, wymianie doświadczeń oraz wspólnej dyskusji na temat wykorzystania technik pamięciowych w pracy dydaktycznej.

  • 22.03.2017 - Tablica, marker, laptop, smartfon i projektor  - czyli jak zwiększyć aktywność i zaangażowanie studentów w czasie zajęć - dr J. Siemionow, Wydział Nauk Społecznych

Cel: analiza i ewaluacja własnych działań, synteza doświadczeń dydaktycznych z różnych dziedzin nauki, poszukiwanie i wypracowanie tzw. dobrych praktyk, poznanie i rozwinięcie sposobów budowania relacji ze studentami. Analiza różnic: jak pracują studenci różnych kierunków i specjalności.

Opis warsztatów: uczestnicy w oparciu o swoje doświadczenia w prowadzeniu zajęć ze studentami określą obszary krytyczne dla „dzisiejszego” nauczyciela akademickiego oraz będą poszukiwać odpowiedzi na  nurtujące ich pytania problemowe. Ważne jest aby przyjść na warsztaty z przemyślaną „trudnością dydaktyczną” i/lub jej zrealizowanym, bądź nie, planem rozwiązania. To pozwoli nam także przygotować tzw. bank dobrych rozwiązań akademickich.

Dlaczego warto skorzystać z warsztatów?

Studenci, wybierają dziś odmienne formy komunikacji w porównaniu do swoich nauczycieli, porozumiewają się za pomocą mediów i portali społecznościowych, stosując krótkie niezbyt rozbudowane formy, często przy tym skracają dystans wobec prowadzących i „gubią” podstawowe zasady życia społecznego w codziennych kontaktach z nimi. Rzeczywistość wirtualna, tzw. nowe media – sprzyjają realizacji celów edukacyjnych, są sprzymierzeńcem kadry akademickiej, a  jednocześnie generują liczne sytuacje problemowe.

Jak korzystać z nowych technologii w dydaktyce szkoły wyższej? Czy zupełnie odchodzić od klasycznej kartki papieru i tablicy? Jak dostosować metody pracy ze studentami podejmowane w trakcie ćwiczeń do nowych, stosowanych przez studentów sposobów przekazywania i odbierania informacji? Czy klasyczne sposoby przekazywania wiedzy nie są już skuteczne wobec naszych dzisiejszych studentów? Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami, w relacji ze studentami, których kadra akademicka doświadcza na co dzień? Na ile nauczyciel akademicki to przyjaciel a na ile wychowawca stawiający granice i wymagający realizacji  określonych zadań. To szereg zagadnień, na które w trakcie warsztatów uczestnicy wraz z prowadzącym poszukają odpowiedzi.

 Będąc w stałej ekspozycji społecznej, jak również będąc systematycznie ocenianym, nauczyciel akademicki narażony jest na liczne „przeciążenia emocjonalne”. Pracując nad sobą, dokonując analizy własnych działań, podpatrując jak radzą sobie na zajęciach inni, a przede wszystkim uzyskując wsparcie od swoich współpracowników – można w dobrej kondycji psychicznej przez wiele lat prowadzić działania dydaktyczne i naukowe, budując swój osobisty i zawodowy potencjał.

Planowane efekty dla uczestników koncentrują się wokół następujących przekonań:

- prowadzone przeze mnie zajęcia są atrakcyjne dla studentów

- budowane przeze mnie relacje ze studentami są prawidłowe

- efektywnie przekazuję informacje zwrotne moim studentom

- lubię swoją pracę

  • 29.03.2017 - O wykładzie, czyli siła opowieści (i o jednym projekcie mobilizującym studentów) - prof. dr hab. C. Obracht-Prondzyński, Wydział Nauk Społecznych

Myślę, że adresatem mogą być ci, którzy prowadzą wykłady, starają się je przekazywać w sposób atrakcyjny, a jednocześnie czują, że mają problem z angażowaniem studentów w proces dydaktyczny.

Kwiecień:

  • 05.04.2017 - Konstrukcja przekazu dydaktycznego ukierunkowana na aktywizowanie studenta - dr A. Sikorski, Wydział Chemii

  • 12.04.2017 - Informacje o Funduszu Inicjatyw Dydaktycznych - mgr D. Niklas, Biuro Jakości Kształcenia

Warsztaty adresowane są do kadry akademickiej, które zainteresowana jest możliwością realizacji inicjatyw dydaktycznych, finansowanych w ramach Funduszu.

W trakcie zajęć uczestnicy:

- dowiedzą się jak wygląda procedura składania wniosków o dofinansowanie projektów z Funduszu Inicjatyw Dydaktycznych (omówione zostaną w przystępny sposób wszystkie kroki oraz dobre praktyki wypełniania wniosku o dofinansowanie),

- zapoznają się z przykładami dotychczas zrealizowanych na wydziałach UG inicjatywy w ramach studium przypadku,

- będą mieli okazję porozmawiać z zaproszonymi gośćmi specjalnymi, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami z realizacji projektów w ramach FID.

  • 26.04.2017 - Problem Based Learning (PBL) i techniki zarządzania projektami w kontekście otoczenia biznesowo-społecznego - dr M. Woźniak, Wydział Zarządzania

Maj:

  • 10.05.2017 - Minikonferencja jako podsumowanie projektu badawczego - dr hab. Anita Lewandowska, Wydział Oceanografii i Geografii

Tematyka zajęć:

1. Zaplanowanie projektu naukowego

2. Przeprowadzenie badań  terenowych i analiz laboratoryjnych

3. Zaplanowanie konferencji

4. Ustalanie budżetu i harmonogramu konferencji

5. Przygotowanie wystąpień naukowych

6. Kształcenie krytycznego myślenia poprzez recenzowanie prac

7. Przygotowywanie ankiet oceniających

Dlaczego warto stosować tę metodę?

W ramach warsztatów podzielę się z Państwem doświadczeniem zdobytym w prowadzeniu autorskich zajęć laboratoryjnych Aerozole i gazy na kierunku Oceanografia, które obejmują 45 godz. i są przeznaczone dla studentów stacjonarnych studiów II stopnia. Celem ćwiczeń jest wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności i wykorzystanie ich w procesie przygotowania konferencji dla pracowników i doktorantów naszego zakładu.

Zajęcia służą pogłębianiu wiedzy naukowej w danej dziedzinie poprzez szereg dyskusji, a jednocześnie rozwijają w studencie kompetencje społeczne, uczą go pracy w grupie,  dotrzymywania terminów, dobrej organizacji oraz odpowiedzialności. Wszyscy studenci przygotowują, poza prezentacją recenzje prac kolegów i koleżanek, co kształtuje w nich umiejętność krytycznego myślenia i odwagi w wyrażaniu swoich poglądów.

Przygotujcie atrakcyjne i niemonotonne zajęcia laboratoryjne, które będą równocześnie inspirujące dla dociekań naukowych!

  • 17.05.2017 - Jak pracować i uczyć metodą case study? - dr Magdalena Markiewicz, Wydział Ekonomiczny

Metoda studiów przypadków (case studies) uznawana jest za praktyczny i skuteczny sposób uczenia się umiejętności menedżerskich, wykorzystywana jest też przez prawników, lekarzy, naukowców pracujących w zespołach badawczych, a przy tym jest interesująca i dostarcza wiele satysfakcji zarówno uczniom, jak i prowadzącym. Jednak, jeśli nie wiadomo, jak ją wykorzystywać i jak się przygotować do zajęć, efekty mogą nie być zgodne z oczekiwaniami. Istotne jest zatem, by wiedzieć, jak działa metoda case studies i jak można najbardziej efektywnie z niej korzystać.

Metoda studiów przypadków odnosi się do dyskusji na temat realnych sytuacji, w jakich mogą znaleźć się konkretne osoby z danej branży. Piszący oraz analizujący studia przypadku są jak reporterzy, którzy zbierają informacje znane osobom podejmującym decyzje w danym przypadku. Należy pamiętać, że z reguły w rzeczywistym świecie decyzje podejmujemy w warunkach niepełnej informacji.

Studia przypadku pozwalają na kształtowanie umiejętności analitycznych, gdyż wymagają znalezienia danych ilościowych i jakościowych popierających wyrażane zdanie. Bardzo ważną umiejętnością będzie generowanie właściwych pytań, odnalezienie odpowiedzi na to, co właściwie jest problemem. Specyfika poszczególnych case studies może być różna i uwzględniać aspekty rynkowe, finansowe, personalne, czy umiejętność etycznego zachowania się w realiach gospodarczych.

Warto pamiętać, że często nie ma jednej odpowiedzi na pytanie. Wybrane rozwiązanie może być różne zależnie od czasu i istniejących w danym momencie warunków. Metoda case study pozwala na odnalezienie całego spektrum zmiennych wpływających na sytuację i możliwych wariantów rozwoju.

  • 24.05.2017 - W poszukiwaniu kompromisu pomiędzy tradycyjnym a cyfrowym uniwersytetem: jak wykorzystać m-learning w sali wykładowej? - dr Beata Karpińska-Musiał, Wydział Filologiczny

Współczesna dydaktyka akademicka jest w okresie najsilniejszych i najbardziej dynamicznych transformacji. Nie chodzi już tylko o zróżnicowanie metodyczne, mediatyzację, problematykę pracy grupowej w przepełnionych aulach i salach wykładowych, kompetencje komunikacyjne i społeczne wykładowców i studentów. To, co dzieje się na naszych oczach to przewrócenie siatki paradygmatów, swoista inwazja „odwróconego” myślenia o tym, czym jest nauczanie. Tak jak funkcjonuje w pedagogice pojęcie flipped classroom lub blended learning, tak też odwraca się kierunek myślenia o aktywizacji uczących się i inspiracjach konstruktywistycznej współpracy nauczyciela i studenta. Proponowany cykl warsztatów odbędzie się pod hasłem: nauczanie we współpracy ze sobą, ze studentami oraz urządzeniami mobilnymi. Tym samym, podejmiemy dyskusję o tym, jak wiele można uzyskać z dzielenia się wiedzą i praktyką dydaktyczną z kolegami o różnych podłożach dyscyplinarnych, oraz jak silnym budulcem dobrej dydaktyki jest inicjatywa studentów. Studentów, którzy są już pokoleniem cyfrowym. Nawet jeśli nie przeszli przez szkołę 2.0. , to już żyją w epoce akademii 2.0. Są scaleni z urządzeniami mobilnymi, których nie można ignorować w procesie ich aktywności intelektualnej, edukacyjnej i przez to akademickiej.

Poza dyskusją teoretyczną, zapraszam przede wszystkim na praktyczne warsztaty, na których będziemy  analizować przykłady technik pracy dydaktycznej opartej o peer-assessment w środowisku akademickim, edukację spersonalizowaną (tutoring akademicki) oraz o trwale już zakorzeniony w dydaktyce jako nauce Student–Centered Learning. Liczę na wspólne tworzenie sposobów podnoszenia jakości kształcenia w UG dzięki naszym zróżnicowanym praktykom i wzajemnej ocenie oraz samoocenie, a także dzięki ocenie dokonywanej przez studentów. Jednym z potężnych mechanizmów ich aktywizowania, a przez to budowania wzajemnego zaufania i podnoszenia efektywności kształcenia, jest korzystanie z urządzeń mobilnych na zajęciach.

Swoje propozycje opieram na praktyce. Przez rok akademicki 2014/15 w ramach Funduszu Innowacji Dydaktycznych prowadziłam eksperymentalnie serię wykładów oraz zajęć fakultatywnych korzystając z aplikacji Trello i Kahoot. Przeprowadziłam badanie ewaluacyjne wśród studentów, dzięki czemu wiem, że taka innowacja jest bardzo dobrze odebrana przez słuchaczy. Na warsztatach chciałabym podzielić się tym doświadczeniem i pokazać, że m-learning może także funkcjonować w kształceniu akademickim.

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Monika Bębenek
Treść wprowadzona przez: Dominik Niklas
Ostatnia modyfikacja: 
poniedziałek, 7 maja 2018 roku, 12:04