fbpx Projekt EDUPRO poświęcony uczeniu się przez całe życie | Jakość Kształcenia
-A A +A

Projekt EDUPRO poświęcony uczeniu się przez całe życie

Udział Uniwersytetu Gdańskiego w projekcie EDUPRO z programu ERASMUS+

Uniwersytet Gdański bierze udział w międzynarodowym projekcie EDUPRO z programu ERASMUS+ Promocja uczenia się przez całe życie w szkołach wyższych przez wdrożenie innowacyjnych praktyk w zakresie uznawalności efektów uczenia się uzyskanych poza edukacją formalną.


Jego głównym celem jest umiędzynarodowienie kształcenia w polskich uczelniach przez wdrożenie dobrych praktyk w zakresie sposobów integracji uczenia się przez całe życie i kształcenia wyższego. 

Lifelong Learning (LLL) zyskuje na znaczeniu, a choć istnieją już dokumenty zawierające wskazania prawne i polityczne postulaty wspierające rozwój LLL, wciąż brakuje rozwiązań praktycznych, organizacyjnych, instytucjonalnych, proceduralnych i kadrowych w tym zakresie.

UG podejmuje działania, by rozszerzać ofertę edukacyjną o elementy LLL i wdrażać formy uznawalności efektów uczenia się zdobytych drogą pozaformalną i nieformalną (RPL – Recognition of Prior Learning) w oparciu o  rozwiązania i doświadczenia liderów europejskich w tym zakresie (Portugalii i UK).

W projekcie, poza UG, uczestniczą:

Dolnośląska Szkoła Wyższa, niepubliczna szkoła wyższa z siedzibą we Wrocławiu, która jest koordynatorem projektu.

Uniwersytet Warwick jest najmłodszym uniwersytetem spośród najlepszych brytyjskich uczelni. Powstał w latach 60tych. 30 % studentów stanowią  obcokrajowców, Warwick słynie też  z międzynarodowej kadry wykładowców z najlepszych uniwersytetów na całym świecie. Dzięki doskonale zorganizowanemu  Uniwersyteckiemu Centrum Uczenia się przez życie (Centre for Lifelong Learning) połączonym z prestiżowym centrum karier, gdzie każdy może wybierać z szerokiej gamy warsztatów podnoszących kwalifikacje zawodowe, Warwick wypracował pozycję lidera w dziedzinie promocji uczenia się przez całe życie oraz organizacji elastycznych ścieżek kształcenia dla zróżnicowanych grup studentów i słuchaczy. Uniwersytet Warwick znany jest również z kształcenia ekonomistów i przedsiębiorców - absolwenci Warwick Business School są najbardziej pożądani przez pracodawców w Wielkiej Brytanii.

Uniwersytet Algarve w Faro jest młodą uczelnią, powstałą w latach 70. XX w., która kładzie w swoim rozwoju istotny nacisk na umiędzynarodowienie działalności (współpraca z ponad 60 krajami). Jest również ośrodkiem rozwoju kulturalnego, naukowego oraz technologicznego o silnych powiązaniach regionalnych, narodowych i międzynarodowych. UALG rozwija również współpracę z lokalnym przedsiębiorcami oraz organizacjami publicznymi i pozarządowymi przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju całego regionu. Uczestniczy w Lifelong Learning Program.

Realizacja projektu odpowiada na potrzeby związane z rozszerzeniem dostępu do edukacji osób dorosłych (powyżej 25 r. ż.) i podniesieniem rangi uczenia się dorosłych poza formalnym systemem kształcenia (jak np. uczenia się w miejscu pracy). Potrzeba ta wynika bezpośrednio ze strategii europejskiej, krajowej, regionalnej i uczelnianej (Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju; Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego, Strategia Rozwoju Woj. Dolnośląskiego 2020; in.). 

Realizacja projektu przyczyni się także do poprawy sytuacji pracodawców w kontekście niedoborów kompetencyjnych wśród kandydatów do pracy – ok. 75% pracodawców poszukujących pracowników deklarowało problemy w tym zakresie.

Projekt ma pomóc w wykorzystaniu przez UG rozwiązań wprowadzonych w uniwersytetach europejskich w zakresie rozwijania LLL,  z uwzględnieniem praktycznych rozwiązań dotyczących RPL. Partnerzy posiadają rozwinięte systemy współpracy pomiędzy uczelniami wyższymi, są zaawansowani we wdrażaniu systemów RPL. Partnerzy opracowali i wdrożyli sposoby certyfikacji przez uczelnię wyższą kompetencji zdobytych poza formalnym kształceniem (RPL) i włączania w akademicki program kompetencji nabywanych w pracy zawodowej, w ramach wolontariatu czy nieformalnego uczenia się. Wypracowali też skuteczne modele współpracy ze środowiskiem pozaakademickim, oferty edukacyjne dla nietradycyjnych studentów i kształtowania kultury uczenia się w instytucjach organizujących LLL i RPL.

 

Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Patryk Gawor
Treść wprowadzona przez: Dominik Niklas
Ostatnia modyfikacja: 
czwartek, 30 kwietnia 2015 roku, 8:39